pondělí 24. ledna 2022

2 x Petr Šulista

Letos uplyne sedmdesát let od úmrtí spisovatele, básníka a dramatika Fráni Šrámka (19. ledna 1877 – 1. července 1952). Fráňa Šrámek, vlastním jménem František, se narodil v Sobotce a v roce 1885 přišel s rodiči do Písku, kam byl jeho otec – berní úředník – přeložen. V Písku absolvoval obecnou školu a v letech 1889 – 1894 šest tříd gymnázia. Poté se odstěhoval do Roudnice nad Labem, kde odmaturoval. Během vojenské služby se u něho začaly projevovat antimilitaristické postoje, které výrazně ovlivnily jeho tvorbu, v níž se zaměřoval na přírodu, milostné vztahy a válku. Jeho odpor k válce vedl od antimilitarismu až k pacifismu (vedle válek útočných odmítal i války obranné) Svůj odpor k válce vyjádřil především ve sbírkách Života bído, přece tě mám rád (1905), Modrý a rudý (1906) a Splav (1917). Od roku 1905 se v Praze se začal věnovat redaktorské činnosti (časopis Nový kult, Práce) a literatuře. Mezi jeho nejpůsobivější protiválečné básně patří bezesporu Raport ze sbírky Modrý a rudý (1906). V roce 1946 byl jmenován národním umělcem.

Během píseckých studentských let bydlel v domě U Koulí nedaleko Putimské brány. Písku věnoval několik básní, mezi nejznámější jistě patří Písecká, dále divadelní hru Měsíc nad řekou a román Stříbrný vítr (obě díla zfilmoval režisér Václav Krška v letech 1953 a 1954).

            Zemřel v Praze, pochován je ve svém rodném městě Sobotce.





LIDICE ŽALUJÍ A VARUJÍ

 

V letošním červnu si připomeneme 80. výročí vyhlazení Lidic a Ležáků – obětí zvůle nacistů, kteří se tak pomstili za atentát na Reinharda Heydricha, zastupujícího říšského protektora a jednoho z hlavních organizátorů holocaustu. Druhá světová válka měla svou první polovinu za sebou a Adolf Hitler si stále více věřil, že dosáhne svých cílů. Svou neochvějnou vírou ve vítězství, zapálením pro boj, nadšením a skrytým fanatismem dokázal získat nejen řadu státníků, ale i milióny prostých obyčejných lidí na svou stranu a nakonec je donutit slepě plnit jeho nelidské rozkazy. Vždyť neuposlechnutí rozkazu znamenalo jistou smrt. Nelidskosti a zrůdnost jednání nacistů dokladuje výpověď pana V. W.:

„Bylo to v době, kdy jsem začal odkrajovat své prvé měsíce základní vojenské služby, a to v poddůstojnické škole v Karlových Varech, přesně ve Dvorech II. v roce 1950. První vycházku jsem využil k návštěvě jeden a půl kilometru vzdáleného městečka Doubí a večer jsem šel do kina. Byl to velice špatný nápad a špatné rozhodnutí, kterého jsem pak velice litoval a musím také říci, že jsem i nyní váhal, zda vůbec mám tuto vzpomínku napsat. Rozhodl jsem se ale, že to bude snad poučení pro mé potomky. Mám však určité pochybnosti, zda čtenář tomu bude vůbec věřit! – Přísahám, že vše, co bude napsáno, jsem viděl na vlastní oči!!!

Byl promítán jakýsi dokumentární film z druhé světové války, natočený německými vojenskými filmaři. První filmové záběry ukazovaly, jak vítězná německá armáda hravě vstupovala na cizí území, likvidovala nejen vojenská zařízení, ale i svého lidského nepřítele. Následovaly velké popravy vojáků i civilistů, kteří bránili svou zem. Bylo pro mne neuvěřitelné, že se tito kati nechávali fotit s tou postřílenou a uškrcenou „lůzou“ neněmecké národnosti a to s úsměvem a s přesvědčivou nadřazeností nad hromadnými hroby.

Závěr tohoto dokumentárního německého filmu však ukázal něco, co zůstalo v mé paměti navždy. Viděl jsem, jak s úsměvem, ale za děsivého křiku matek a dětí, jim tito kati odebírají jejich malé sotva pětileté ratolesti a odvádějí je do budovy odpovídající snad velké kuchyni. Děti dostávají příkaz se svléknout! Mnohým to dělá problémy, vždyť to vždycky dělá jejich maminka. A teď – těžko, přetěžko se mne dál popisuje, co tito kati provádějí a filmaři natáčejí. Do kotlů s vařící vodou nyní házejí za obrovského ryku jedno živé dítě za druhým. Dále se již vůbec nedívám a jen, jen lituji, kam jsem to vlezl, proč jsem neodešel - to je hrůza – to je hrůza. Ještě vůbec lze věřit člověku? Jsou to lidé nebo zvířata? Ne – urážel bych zvířata – tohle by nedokázala!“                                                                                              (V. W. – srpen 2003)

 

Dějiny lidstva jsou bez nadsázky dějinami válek. Válka zásadně změnila pohled na zabíjení a vraždění jako takové. Vždyť proti vetřelci a nepříteli se bylo třeba bránit a jak jinak, než zase zabíjením a vražděním. Likvidací obyčejných prostých lidí, kteří většinou ze strachu před smrtí z nesplnění rozkazu jejich často samozvaných velitelů sami rozsévali smrt. Válka zcela smazala rozdíl mezi spravedlivou a nespravedlivou smrtí. Zde platilo jen štěstí nebo smůla. Člověk se stal ovládanou loutkou v rukou velitele. Neměl volbu mimo vlastní smrt. A za zabíjení
a vraždění dostával nejen žold, ale i řády a vyznamenání. Není proto divu, že válčení se stalo pro určité jedince značně výnosným povoláním. 

            Dnešní generace o hrůzách války mnoho neví. Nad příběhy pamětníků se mnozí pohrdavě usmívají: „Co nám to tady vypravují za pohádky?“ Zahlcení každodenními dávkami krutosti a násilí, jež je v současné době na našem mediálním trhu víc než dost, s otupeným vnímáním násilné smrti jako společensky a mravně naprosto nepřijatelné, nejsou schopni plně chápat hrůznost jakékoli války ani jejích krutých následků. Fotografie z vypálených Lidic, ze života a následných poprav vězňů v koncentračních táborech stejně jako filmové dokumenty ze světových válek hodnotí očima diváků běžných hororových scén, bez jakýchkoli výraznějších emocí
a už vůbec ne pocitem hrůzy, strachu a smutku. Pro mnohé jsou letité archivní snímky dokonce pouhou nudnou zábavou.

Lidská paměť se s narůstající kvantitou informací výrazně krátí. Jevy vcelku nedávné jsou v záplavě nejrůznějších zpráv vytlačovány do pozadí a zapomínány.
I události zvukově či obrazově podchycené se stávají předmětem pochybností, ba dokonce se označují za podvrh. Nejmarkantnější ze všech je stále živená pochybnost o existenci holocaustu, který mnozí již dnes považují za pouhopouhý výmysl.

            Minulost si je ale nutné neustále připomínat, vracet se k ní, čerpat z ní
a především se z ní učit. Neměli bychom zapomínat projevovat úctu a vděk nejen našim předkům, ale i všem, kteří proto, abychom my dnes mohli již 77 let žít v míru, obětovali své životy.



Žádné komentáře:

Okomentovat

Nejčtenější články: